Tuesday, July 5, 2011

Princess Ulam

assalamualaikum wbt


di kala malam.jam di laptop sudah menunjukkan pukul 11.03 malam.rileks dulu.malam masih muda.dan time ni jugak la jari aku gatal nak menaip-naip di keyboard laptop aku yang hampir lusuh.(kesalahan penggunaan tatabahasa di situ).FYI,aku baru je lepas melantak mihun sup and tibe-tibe aku terpikir nak tulis entri macam tajuk di atas.(aku memang suke makan time tengah-tengah malam.tak bagus untuk orang yang sedang berdiet ye).lantas,aku terus mencuci muke aku yang memang berminyak dan terus ku oleskan krim muke.oopps,lap muke dulu baru letak krim oke.


merujuk kepada tajuk di atas,ia menunjukkan yang aku ni memang sukakan ulam.ya betul.aku memang suke makan ulam.kalau sehari tak makan ulam,boleh kate tak sah.tapi,tengok mood gak.tapi lagi,memang aku suke la makan ulam.kalau aku ade kat umah,mak aku mesti standby ulam sebab mak aku tau yang aku makan tak sah kalau takde ulam.paling tidak pun,timun pun jadila.so far,sume jenis ulam aku bantai except petai dan jering.aku tak makan bukan sebab nanti nafas aku berbau ea.tapi aku akan mengalami diarrhea kalau aku mengamalkan pengambilan mereka.kalau kat kampus,aku tak amek sayur pun.aku makan ulam je.tapi ade la sumber protein yang lain.and selalunye orang makan ulam ni dengan sambal belacan kan.tapi disebabkan aku allergic dengan belacan,maka aku pun tidak mengambil ulam bersama dengan belacan.jage muke oke.tapi kalau dah teringin bantai je.


antare jenis-jenis ulam yang selalu aku makan,daun selom,ulam raja(yang ni sudah semestinye),timun,tomato,salad dan tak lupe jugak kacang botor.kadang-kadang kalau terjumpe,makan la ulam pucuk janggus.(betol ke aku eja ni?).tapi daun ni susah nak dapat.dan kalau ditanye rasenye,mestila rase ulam.haha.rase pahit la.tapi,pahit tu kan ubat.aku tak ingat specifically bile aku start suke makan ulam.tapi memang zaman aku mude-mude lagi dah suke makan ulam.(sekarang pun mude lagi).
                   
              daun ulam raja                                                       daun selom
                           
            kacang botor                                                          ulam pucuk janggus




ini lah ulam yang aku suke and selalu makan.antare sume-sume ulam,yang paling pahit and kelat aku rase ulam pucuk janggus.walaupun kelat,tapi aku makan jugak.untuk kesihatan.
ye lah,ulam ni kan makanan untuk kesihatan.contohnye ulam raja,khasiatnye untuk menguatkan tulang(aku x yah minum susu anlene) dan membersihkan darah.yang daun selom ni pulak,untuk awet mude.hihi.(blushing sambil meliuk lentuk badan)aku memang suke makan daun selom ni.selalu la jugak makan.haha.tapi bukan untuk muke je ea.daun selom ni jugak boleh mengubati penyakit kronik macam diabetes,hypertension,rheumatism ngan kanser.tapi dengan izin Allah la.usaha dulu.usaha kan tangge kejayaan.kacang botor ni kalau tak aku makan secara berulam,aku tumis je.kalau nak ditumis,kene pilih yang tue-tue baru sedap nak ditumis.kalau yang mude,wat ulam je.


yang umumnye,ulam ni dikatekan untuk petua awet mude and untuk kulit.tapi banyak lagi sebenarnye khasiat dan kebaikan ulam-ulaman ni.agak-agak aku ade tanah sdri nanti,aku nak tanam sume pokok ulam walaupun aku takde bakat menanam.tak yah la nak beli-beli.hahaha.

No comments:

Post a Comment