Friday, March 25, 2011

Buku Biodata

bio = biografi
data = informasi


menurut kamus ciptaan aku sendiri,biodata bermaksud biografi yang mengandungi informasi seseorang individu.time spm dulu kalau part nak wat penulisan,kat pendahuluan mesti ade pasal definisi.sekarang dah takde nak wat penulisan ni.ade pun,untuk english je ataupun BEL.dak-dak uitm tau la BEL tu ape.


time sekolah dulu buku biodata ni agak popular.mostly setiap orang mesti ade buku biodata.siap lumbe lagi buku biodata sape paling banyak orang tulis.aku malas sikit nak ikut-ikut orang ni.ape yang aku ingat,time tu aku suke kumpul name card membe-membe.name card ni pun satu bende yang agak familiar time aku sekolah rendah dulu.nanti adela membe-membe yang datang ngan design-design name card.aku ade gak dulu.hehe.yang aku ingat,name card aku dulu design gamba westlife.tapi budak pempuan je la yang excited ngan bende-bende alah ni sume.


berbalik kepade buku biodata.nanti setiap biodata ade la tajuk-tajuk yang berlainan.ade yang tulis "welcome to my corner"la,"welcome to my page","welcome to my site" dan yang paling simple orang just tulis "my biodata"je.and ade yang kreatif.diorang letak sound effect kat page diorang.contohnye,.."welcome to...jeng je jeng..my biodata".melihatkan buku biodata ni menjadi satu fenomena bagi budak sekolah time tu,ade la satu syarikat datang jual buku biodata.sumenye ade kat situ.aku pun try la beli 1.sebelum abes sekolah,aku bg la membe-membe aku tulis diorang nye biodata.ye lah,tak tentu lagi jumpe pas tu kan.sebab time tu dah darjah 6.memang  tak jumpe lagi pun pastu.


t dalam buku biodata tu of coz la ade name.yang lain-lain,tarikh lahir,alamat,tampat lahir.n ade yang leceh tu,ade site kawan baik.yang ni aku lemah sikit.kalau tak tulis name orang yang empunye buku tu sbg kawan baik,takut die terase hati lak.pastu ade lak yang tulis kawan rapat,kawan baik ngan kawan biase.bende ni pun diorang nak asing-asing.pelik betol.yang paling tak boleh blah,ade lak yang tulis musuh kat situ.memang rase nak gelak guling turun bukit time tu.


tapi tu ibarat nostalgia zaman kanak-kanak dulu.sekarang aku rase budak-budak dah tak main buku biodata ni.sumenye main facebook n twitter.n kalau nak lebih sikit,wat blog.time aku dulu mane ade bende-bende alah ni sume.budak sekolah  rendah mostly dah ade handphone.aku dulu,mase form 3 baru dapat hp.tu pn yang basic nye.budak sekarang,dah canggih.sumenye advance.huh.


pe-pe hal pun setiap teknologi tu ade baik buruknye.terpulang kpd manusia tu sendiri untuk memanfaatkan teknologi tersebut......


-keamanan dua-...=)

1 comment:

  1. name card ngn buku biodata mmg femes time2 ujung taun skolah...hehe

    ReplyDelete