Saturday, January 29, 2011

English,Sejarah dan Mathematics

sekarang jam menunjukkan jam 9.22 malam.agak-agak,ape yang korang wat sekarang ni?agak sendiri la kn.(ape aku merepek ni?)tekan-tekan keyboard.rase macam nak merepek lak kt belog aku yang x seberape ni.

tibe-tibe aku teringat kat zaman sekolah dulu.setiap orang mesti favourite subject masing-masing kan?aku pun same gak macam tu.tapi,takdelah favourite sangat.suam-suam hujung kuku je.subjek tu menjadi pilihan aku selepas aku dapati bahawa aku ade bakat terhadap subjek tersebut.namun,aku tak gunakan bakat itu untuk tujuan lain.aku cuma gunakannya di atas kertas je.itupun mase sekolah rendah.zaman muka suci.subjek yang aku gembar-gemburkan adalah bahasa inggeris atau dalam bahasa sanskritnya,english.

pantang ade spelling je,aku mesti dapat 100%.maksudnye semua betol la.masa tu,aku rasa biase je.sebab kawan-kawan aku pun ramai gak yang dapat 100%.tapi ade 1 mase,teacher aku ade cakap.die ade soalan rahsie.kalau ade sape-sape yang boleh selesaikan dalam masa yang cepat,dia akan ape ntah,aku tak ingat.yang penting,dia tak bagi hadiah.huhu.dan aku la orang pertama yang dapat selesaikan soalan-soalan tu.semua betul.hehe.rase macam nak tinggikan hidung lak.bile aku cube ingatkan balik ape soalannye,aku rase macam nak cakap"hek eleh,senang je soalannye".aku ingat name teacher tu mrs.sundram.die da pencen time kitorang darjah 2.that's mean tahun 1998.time die nak pencen tu,kitorang di beri peluang utk wish kat die.aku nak wish gak.tapi aku x berkeyakinan tinggi untuk bercakap mase tu.time tu,aku pendiam lagi.so,aku pun suruhla kawan aku yang agak terer speaking london ni untuk wish kan untuk aku.kirenye niat aku agak mulia la kan.?hee~

bakat aku ni berterusan samapai la sekarang.insyaallah.aku agak suke presentation dalam bahasa inggeris.bagi la kat aku.insyaallah,aku boleh buat.dengan syarat,aku dah bersedia dari segi mental dan fizikal,kak rohani dan en.jasmani.sampai kat sekolah menengah aku ok lagi dalam bahasa inggeris.maintain la ni.sampai matrix je,hancur bi aku sebab aku tak berape nak concentrate kat bahasa . even bahasa melayu aku pun dah tonggang bin langgang.kesimpulannya,aku ok bab speaking.writing?thumbs down.

blur due to involuntary motion
bile aku menginjak ke alam sekolah menengah,aku diperkenalkan dengan en.sejarah.aku dengar senior aku cakap sejarah ni subjek yang boleh wat pil tidur di kala korang mengalami insomnia.cube lah.for sure korang akan tertidur sambil bermimpi indah sampai meninggalkan peta dunia di atas bantal.dan subjek sejarah la yang akan down kan bilangan A dalam slip PMR dan SPM.aku punye?ok je.sejarah aku tak pernah dapat B.yang aku ingat,time aku tingakatan 4 ngan 5,time ni la waktu tidur yang paling ideal selain waktu rehat.cikgu pun tak kisah aku tido sebab result sejarah aku tak pernah menghampakan.disebabkan bakat mengingat peristiwa yang tinggi oleh aku,maka aku pun ditawarkan untuk memasuki pertandingan sejarah peringkat daerah.kuiz sejarah ni menyuruh aku untuk mengingat segala peristiwa yang pernah dialami oleh bekas-bekas perdana menteri dan timbalan perdana menteri.berkat kesungguhan aku,kami johan peringkat daerah.then pergi ke peringkat negeri.alhamdulillah,walaupun dapat tempat ketiga je,tapi puas sebab dapat kalahkan sekolah sains alam shah.masa final,hanya sekolah kami je yang tergolong dalam kategori sekolah harian.yang lain,sekolah sains kuala selangor,kolej sultan alam shah.amek ko!


tapi dalam banyak-banyak subjek,subjek yang memang memaksa aku untuk berusaha lebih adalah MATEMATIK.aku pun x tau kenapa aku ade masalah dengan pn.matematik ni.aku ingat kan aku cume allergic dengan seafood je,dengan nombor pun aku allergic gak.bile mate aku nampak nombor je,mate aku mesti pening.rase berpusing-pusing anak mata ni.sampai sekarang,aku memang agak salute dengan orang yang terer  melayan kerenah pn.matematik ni.sebab tu,aku dah tekad.aku memang tak nak pilih course yang memaksa aku untuk bergelumang dengan kerenah pn.matematik ni.and i did!

apa yang aku perlu buat sekarang,belajar betul-betul.dapatkan CGPA yang tinggi-tinggi.nak buat mak dengan ayah senyum tengok transkrip degree aku.aku nak pakai selempang pink time grad nanti.boleh ka?insyaallah..........

No comments:

Post a Comment