Friday, December 3, 2010

~Bedak Sejuk~

Salam...
aku rase da ramai kot yang wat post pasal bedak sejuk ni.tapi,xpela.aku nk tulis gak,x kire..hehe
dulu time aku balik kampung,aku slalu tgk opah aku pakai bedak sejuk.tapi, time tu aku kecik lagi.xtau pe2 pn.aku rase,aku ade tanye kat seseorang(aku dah x ingat aku tanye kat sape sebab aku  ni banyak tanye)pe bende tu?then,die jawab ni namenye bedak sejuk.dalam hati aku cakap"sejuk ke bedak tu?"tanye lagi.haish...mak penah bgtau,kalau kite letak bedak sejuk kat muke dari kecik,da besar nanti muke kite x tmbuh jerawat.betul ke?pasti aku cakap la kat mak aku.abes tu nape mak x letak bedak sejuk kat muke adik time kecik2 dulu?(kat umah family panggil aku as 'adik')mak jawab.mak pun x biase pakai bedak sejuk.tapi muke mak aku ok je.sekarang ni je la ade kedut2 ckit.biasela..proses penuaan..hehe..sekarang ni x ramai anak mude macam aku ni nak pakai bedak sejuk.tapi aritu ade la gak aku nampak my frens pakai bedak sejuk.aku x gelakkan diorang tapi aku rase teruje sebab ade lagi anak mude zaman skarang ni yang masih lagi nak pakai bedak sejuk aka krim muke zaman dulu..aku tulis pasal bedak sejuk.tapi,penah ke aku pakai bedak sejuk?haha!x penah!..ade 1 mase,roomate aku(ade 3 orang) sume pakai bedak sejuk.masuk2 bilik je,trkejut berok aku tengok sume muke cam zombie..huhu..diorang serang aku,suh aku pakai bedak sejuk gak.haha...lari lintang-pukang aku.xnk pakai bedak sejuk.pastu aku tanye balik.sal aku lari time tu ea?bedak sejuk je kot..huhu..


macam mane bedak sejuk ni wujud?ank-anak dare zaman dulu mane ade set pencuci muke Natasya cam skarang .(aku pakai SAFI Balqis.perlu ke bgtau?)..makeup set la.xde...orang dulu kalau nak jage muke,pakai bedak sejuk la.tapi,kene rajin la sebab nak wat bedak sejuk ni bukannye senang.yang aku tau,bedak sejuk ni diperbuat daripada beras.beras yg dipilih haruslah yang bersih dan yang elok2 sahaja.(mestila kene bersih.kalau x,abesla muke)beras tu akan direndam selame 3 hari 3 malam.kat rendaman tu,akan di tabur ngan pelbagai jenis bunga-bungaan seperti bunga melur,tanjung dan bunga cempaka.(susah nak cari bunge2 ni zaman skarang,kn?)sewaktu rendaman dilakukan,ianya ditutup dengan kain jarang untuk mengelakkan organisma2 kecil tidak dapat masuk ke dalam rendaman tersebut.sepanjang proses membuat bedak sejuk ni,katenye x bole kne air hujan.sebab kalau kne air hujan dan kite pakai bedak tu,muke kite akan tumbuh jerawat n kulit kite akan jadi kering.cam rumit je.huhu


cam ne nak pakai bedak sejuk ni ea?yang aku tengok, die amek bedak tu then letak sedikit air.kacau2 n tepek kat muke...cakap cam aku pena wat je...tapi,bedak sejuk ni banyak khasiatnye..muke kite akan terhindar dari jerawat dan masalah kulit yang lain.utk baby2 pn,bagus jugak.die akan mengelakkan daripada ruam panas.teringat zaman kecik-kecik dulu.kulit aku sensitif.asyik kene ruam je.tp mak aku x letak bedak sejuk pn...






psst:walaupun kita hidup di zaman moden yang serba serbi ade dan cukup,jangan kite lupe tentang asal usul kite.

No comments:

Post a Comment